Persondatapolitik
I forbindelse med dine behandlinger her på klinikken er det nødvendigt, at vi noterer og behandler oplysninger om dig.
1. Hvilke oplysninger behandler vi?
I forbindelse med din behandling på klinikken noterer vi oplysninger om dine helbredsmæssige forhold til brug for den journalførelse, som vi efter sundhedslovgivningen har pligt til at foretage. De nærmere regler findes i autorisationslovens kapitel 6 og journalbekendtgørelsen (bkg. nr. 1090 af 28. juli 2016 om 1090 om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler). Udover de helbredsoplysninger vi selv noterer om dig, kan vi modtage helbredsoplysninger om dig fra andre sundhedspersoner, f.eks. din læge, efter reglerne i sundhedslovens kapitel 9. Oplysningerne anvendes til brug for en god og sikker behandling af dig og de administrative funktioner, der er forbundet hermed. Vi har pligt til at opbevare dine oplysninger sikkert og fortroligt. Vi kan også registrere andre oplysninger om dig til brug for afregningsformål. Disse oplysninger noteres med hjemmel i databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b og f. Vi kan også anvende dine kontaktoplysninger til brug for udsendelse af nyhedsbreve eller andre markedsføringsmæssige tiltag. I så fald indhenter vi først dit samtykke. Denne anvendelse sker med hjemmel i databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a
2. Videregivelse af oplysninger
Efter sundhedsloven har vi tavshedspligt om dine helbredsmæssige og andre følsomme forhold, men hvis det er nødvendigt, kan vi udveksle dine helbredsoplysninger internt blandt vort personale. Videregivelse af helbredsoplysninger uden for klinikken må som udgangspunkt kun ske med dit samtykke. I særlige tilfælde kan der efter reglerne i sundhedsloven ske videregivelse uden samtykke. Det vil typisk være til andre sundhedspersoner, f.eks. din egen læge. De nærmere regler herom findes i sundhedslovens kapitel 9. De oplysninger vi har registreret til brug for afregningsformål, udveksles med betalingsformidlere i det omfang, det er nødvendigt for at gennemføre betalingerne. Hvis din behandling helt eller delvist betales af andre end dig selv, f.eks. af din region eller af et forsikringsselskab, vil vi også videregive oplysninger om behandlingen til den, der skal betale.
3. Hvor længe opbevares oplysningerne?
Din journal opbevares i det tidsrum, der er fastlagt af Styrelsen for Patientsikkerhed. Det gældende tidsrum er 5 år fra det seneste notat i journalen, jf. journalbekendtgørelsens § 15, stk. 2. I særlige tilfælde kan journalen opbevares længere. Oplysninger til brug for afregningsformål opbevares så længe, det er nødvendigt af hensyn til afregning og bogføring.
4. Dine rettigheder vedrørende oplysningerne
Du kan få indsigt i hvilke oplysninger, vi har registeret om dig, ved at kontakte os. Efter autorisationslovens § 24 må vi ikke slette oplysninger i din journal, men hvis du mener, at der er fejl i journalen, kan du bede om, at der laves en tilføjelse. For oplysninger, der ikke er omfattet af patientjournalen, har du har ret til at få rettet eller slettet ukorrekte oplysninger. Du har også ret til at bede os om at ophøre med at behandle sådanne oplysninger om dig.
5. Videoovervågning
Hos Nørrebro Fysioterapi vil vi gerne skabe et trygt og åbent miljø – både for dig, der kommer som patient, for de øvrige beboere i bygningen og for vores medarbejdere. Derfor har vi opsat kameraer i udvalgte fællesområder (Venteværelse, og bagindgang i gården). Nedenfor kan du læse, hvordan vi behandler optagelserne, og hvilke rettigheder du har.
Hvem er ansvarlig?
Dataansvarlig er Nørrebro Fysioterapi ApS, Thorsgade 59, 2200 København N. Har du spørgsmål, kan du altid ringe på 35 81 48 00 eller skrive til info@nbfys.dk.
Hvorfor filmer vi?
Formålet er udelukkende at forebygge kriminalitet, skabe tryghed og kunne dokumentere hændelser, hvis der skulle opstå skader eller konflikter. Kameraerne bruges ikke til at måle performance, overvåge din adfærd eller andre formål, der ligger uden for det beskrevne.
Retsgrundlag
Vi baserer optagelserne på vores legitime interesse i at beskytte mennesker og værdier, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra f. Når overvågningen også omfatter medarbejdere, sker den i overensstemmelse med databeskyttelseslovens § 12 om kontrolforanstaltninger på arbejdspladsen.
Hvad optages – og hvor længe?
Kameraerne optager døgnet rundt. Sekvenserne gemmes sikkert på en krypteret harddisk i maksimum 16 dage, hvorefter de slettes automatisk, medmindre en konkret hændelse gør det nødvendigt at gemme materialet længere (fx politiefterforskning, forsikringssag eller tvist). Backupfiler følger samme slettefrist.
Hvem har adgang?
Kun udpegede medarbejdere (ledelse, driftsansvarlig) kan tilgå optagelserne – altid via personlig login og logregistrering. Ved hændelser kan optagelser udleveres til politiet, forsikringsselskabet eller andre myndigheder efter lovkrav. Vi overfører ikke materialet til modtagere uden for EU/EØS.
Registrering i Politiets kameraregister
Kameraerne er anmeldt i POLCAM (politiets kameraregister) i henhold til tv-overvågningsloven, og oplysningerne opdateres, hver gang vi flytter eller ændrer et kamera.
Dine rettigheder
Du kan til enhver tid anmode om:
- Indsigt – at se, om du optræder på en optagelse
- Kopi – at få en kopi af sekvenser, hvor du tydeligt identificeres
- Sletning eller begrænsning – hvis optagelsen ikke længere er nødvendig
- Indsigelse – hvis du mener, at vores interesse ikke vejer tungest
Send din anmodning til info@nbfys.dk. Vi svarer senest inden for én måned. Hvis du er utilfreds med vores håndtering, kan du klage til Datatilsynet (dt@datatilsynet.dk, tlf. 33 19 32 00).
Sådan passer vi på dine optagelser
Vi bruger anerkendt kryptering, regelmæssige adgangskontroller og automatisk sletning for at sikre, at optagelserne ikke kommer i de forkerte hænder. Skulle et brud alligevel ske, følger vi Datatilsynets regler for anmeldelse og orienterer berørte personer hurtigst muligt.
6. Klage
Klager over vores behandling af dine personoplysninger kan indgives til Datatilsynet, Borgergade 28, 5. sal, 1300 København K. Du kan finde nærmere oplysninger om Datatilsynet på www.datatilsynet.dk. Tilsyn med reglerne i sundhedslovgivningen føres af Styrelsen for Patientsikkerhed. Du kan findes styrelsens kontaktoplysninger på www.stps.dk.