Shockwave (Chockbølgeterapi)

Shockwave behandling er en behandlingsform, som effektivt og sikkert fjerner dine smerter, ved at afhjælpe betændelsestilstande og kalkdannelser i vævet. Virkningen opnås ved, at kroppens egne naturlige helings processer accelereres.

fysioterapeut københavn

Shockwaves fremskynder kroppens naturlige heling ved at stimulere dannelsen af nye blodkar, øge blodcirkulationen og få fibroblastercellerne til at danne nyt bindevæv. De skadede celler kommer derved igennem en ny god helingsproces.

Selve behandlingen kan mærkes men er ufarlig og uden bivirkninger, og de fleste føler sig ofte lindret allerede efter én behandling. Du skal dog forvente, at du kan mærke vævet tydeligere et par dage efter. Der er ingen bivirkninger.

Vi anbefaler typisk 3-6 behandlinger med ca. en uges interval, men du kan have brug for både flere eller færre behandlinger.
Terapeuten lokaliserer og undersøger det beskadigede område, og I gennemgår diagnosen sammen inden selve behandlingen. Metoden er fuldstændig sikker og uden bivirkninger

Behandlingen virker hurtigt, sikkert og effektivt. 8 ud af 10 patienter bliver smerterne kvit eller får en væsentlig smertereduktion.

Specielt ved ved behandling af kroniske senevævsforandringer (tendinose), forbening af senevæv (entesiopait) samt forkalkning i senevæv og slimsække (calcifikation) som det kan ses ved bla. følgende diagnoser:

• Indklemningssyndrom i skulderen (subacromial impingement)
  • Forkalkning af skulderens slimsæk (bursitis calcarea)
  • Achillessenebetændelse (achilles tendinose)
  • Hælspore / svagseneirritation (fascitis plantaris)
  • Løberknæ(runner`s knee)
  • Springerknæ (jumper`s knee)
  • Tennisalbue (epicondylitis lateralis)
  • Golfalbue (epicondylitis medialis)
  • Chokbølgebehandling kan også fremme ophelling af træthedsbrud

Hvordan virker Shockwave?

• Stimmulerer indvækst af kapillærer (tynde blodkar).
  • Øger cellemembranpermabiliteten, og derved øges den lokale cirkulation og stofskifte.
  • Stimulerer de celler i kroppen, kendt som osteoblasterceller, som er ansvarlige for knogleheling og knogleproduktion.
  • Dæmper smerten via gate-control mekanismen

Behandlingen er for de fleste patienter lettere smertefuld.
Efter behandlingen bør det behandlede område aflastes mest muligt. Du kan godt gå på arbejde. Der er ingen bivirkninger.

Terapeuten lokaliserer og undersøger det beskadigede område, og I gennemgår diagnosen sammen inden selve behandlingen. Metoden er fuldstændig sikker.

Hvilke former for shockwave tilbyder vi ?

• Fokuseret shockwave

Fokuseret shockwave anvendes primært på snævert afgrænset område. Shockbølgerne er små men præcise og kraftige trykbølger.  Typisk bruges denne shockbølge form i senevævsproblematikker og dybe forkalkninger. Det er her vigtigt at diagnosen er nøjagtig stillet, dertil anbefales det at få lavet en ultralydsscanning til at påvise punktet hvor skaden sidder. Her behandles alle dybder. 0,01- 9 cm dybde

Priser

Fokuseret shockwave behandling koster 475,- pr. gang.

Du skal også være opmærksom på, at denne behandling ikke anbefales til gravide, kræftramte, ved behandling af blodpropper eller brug af pacemaker.